ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

ویزای توریستی ایران

۳۰ دی ۱۳۹۶

ویزای توریستی ایران

برای ورود به هر کشوری احتیاج به ویزا است. اتباع خارجی که می خواهند به ایران سفر کنند هم باید ویزای توریستی ایران را دریافت کنند و قبل از دریافت ویزای ایران باید نکاتی درباره آن بدانند. البته اتباع همه کشورها احتیاج به دریافت ویزای توریستی ایران را ندارند و برخی کشورها از این قاعده مستثنی هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات لازم درباره دریافت ویزای توریستی ایران را بدانید.

معرفی ویزا برای کشور ایران

 برای دریافت انواع روادیدهای مربوط به ایران اعم از دریافت ویزای توریستی ایران می توان از سامانه روادید الکترونیکی ایران استفاده کرد که قادر به ارائه انواع روادید برای کشور ایران است. البته شهروندان برخی کشورها تنها به صورت حضوری و با مراجعه به سفارت ایران در آن کشور می توانند ویزای ایران را دریافت کنند. ویزای توریستی ایران برای مدت محدودی صادر می شود و در مدت معین شده باید به ایران سفر کنید.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

انواع روادید ایران

کشور ایران برای اتباع خارجی سیزده نوع ویزا صادر می کند که به شرح زیر می باشد:

ویزای ردیف ۱ یا A (ورود)، این نوع ویزا برای کسانی مثل ورزشکاران یا مسافرانی که به قصد علمی وارد ایران می شوند و قصد ورود متعدد، یعنی بیش از دو بار، به ایران دارند صادر می شود.

ویزای ردیف ۲ یا B (توریستی)، این نوع ویزا برای گردشگران اتباع خارجی که قصد سفر توریستی به ایران را دارند و می خواهند از ایران دیدن کنند صادر می شود که برای دریافت ویزای توریستی ایران باید از این طریق اقدام کرد.

ویزای ردیف ۳ یا C (زیارتی)، این ویزا برای زائران است و کسانی که هدف از سفرشان به ایران بازدید از مکان های مذهبی است و برای آنان صادر می شود.

ویزای ردیف ۴ یا D (سیاسی)، این نوع ویزا برای افراد سیاسی و دیپلمات ها و افراد وابسته به دولت ها صادر می شود.

ویزای ردیف ۵ یا E (تحصیلی)، این نوع ویزا برای کسانی که به قصد تحصیل می آیند مثل دانش آموزان و طلبه های دینی صادر می شود.

ویزای ردیف ۶ یا F (حق کار)، همانطور که از اسمش پیدا است این ویزای کار بوده و برای کسانی است که به قصد کار کردن وارد ایران می شوند.

ویزای ردیف ۷ یا G (عبوری)، ویزای عبوری یا ترانزیت برای رانندگان و دارنده های وسایل نقلیه مانند قطار، مهمانداران هواپیما، خدمه کشتی یا به طور کلی کسانی که فقط از ایران عبور می کنند و قصد توقف در ایران را ندارد صادر می شود.

ویزای ردیف ۸ یا H (مطبوعاتی)، این ویزا برای روزنامه نگاران و کسانی که در حیطه رسانه کار می کنند مثل خبرنگاران و عکاسان صادر می شود.

ویزای ردیف ۹ یا S (کارمندان عادی دولتی)، این ویزا برای کارمندان غیر سیاسی دولت ها که برای کارهای غیر سیاسی به ایران وارد می شوند صادر  می شود.

دیگر ویزاهای ایران

ویزای ردیف ۱۰ (مولتی)، این ویزا برای کسانی چون بازرگانان که می خواهند در یک دوره به دفعات وارد ایران شوند صادر می شود.

ویزای ردیف ۱۱ (الحاق به خانواده)، خانواده هایی که بستگانشان در ایران هستند و به قصد ثبت ازدواج می خواهند به ایران بیایند از این ویزا میتوانند استفاده کنند.

ویزای ردیف ۱۲ (خروج موقت)، کسانی که بنا به دلایلی می خواهند به صورت موقت از ایران خارج شوند (حداکثر سه ماه) و دوباره به ایران بازگردند از این ویزا استفاده می کنند.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

ویزای ردیف ۱۳ (خروج دائم)، اتباع ایران که پس از خروج از ایران نمی خواهند دوباره بازگردند این ویزا صادر می شود.

 چه شهروندانی نمی توانند ویزای توریستی ایران دریافت کنند ؟

با توجه به روابط سیاسی امکان صدور ویزا برای اتباع برخی کشورها برای ایران میسر نمی باشد. اتباع اسرائیل نمی توانند به هیچ عنوان وارد ایران شوند و از مرز ایران بازگردانده می شوند. همچنین اگر شما سفری به اسرائیل داشته باشید یا از مرزهای اردن و مصر به سمت اسرائیل سفر داشته باشید هم تاثیر گذار بوده و همه این ها بررسی می شود.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

انقضا و اعتبار ویزای توریستی ایران

برای اینکه اقدام به گرفتن ویزا ایران کنید باید پاسپورت شما حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد و تا تاریخ انقضای آن حداقل شش ماه مانده باشد، در غیر این صورت نمی توانید ویزای توریستی ایران را دریافت کنید. همچنین روی ویزای توریستی ایران تاریخی که مجاز هستید به ایران سفر کنید درج می شود، یعنی هنگام صدور ویزای توریستی ایران بازه زمانی اعتبار آن درج می شود و در آن مدت می توانید به ایران سفر کنید و خارج از آن بازه دیگر ویزای توریستی ایران اعتبار ندارد. ویزای ایران سه ماه اعتبار دارد و در این سه ماه اتباع خارجی می توانند سی روز در ایران اقامت کنند البته در صورت موافقت وزارت امور خارجه ایران ممکن است آنها بتوانند مدت اعتبار ویزای توریستی ایران را تا ۶۰ روز افزایش دهند.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

کشورهای معاف از گرفتن ویزای توریستی ایران

غیر از ویزایی که کشور ایران صادر می کند، اتباع برخی کشورها به منظور تسهیل سفرشان به ایران، از گرفتن ویزای توریستی ایران معاف هستند و می توانند تنها با در دست داشتن پاسپورت به ایران سفر کنند. این کشورها عبارتند از جمهوری آذربایجان، لبنان، ترکیه، سوریه، بولیوی، مصر، گرجستان، مالزی، ونزوئلا و ارمنستان.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

دریافت ویزای توریستی ایران در فرودگاه

ایران برای راحتی سفر گردشگران برای آن ها ویزا در فرودگاه صادر می کند. البته اتباع برخی کشورها نمی توانند از این خدمات استفاده کنند و باید حتما از قبل اقدام به دریافت ویزا کرده باشند. این کشورها عبارتند از افغانستان، بنگلادش، پاکستان، هندوستان، سومالی، سریلانکا، نپال، آمریکا، برتانیا، کانادا، کلمبیا، عراق و اردن. باقی کشورها می توانند به صورت زیر اقدام به گرفتن ویزای توریستی ایران در فرودگاه کنند. اولا باید بدانید که تنها فرودگاه امام خمینی تهران برای شما ویزای فرودگاهی صادر می کند. برای اینکه در فرودگاه مشکلی پیش نیاید حداقل از دو روز قبل سفرتان اقدامات زیر را انجام دهید:

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

فرم الکترونیکی درخواست ویزا را از طریق سامانه مربوطه تکمیل کنید. این فرم را در سایت https://evisatraveller.mfa.ir/fa/request/ می توانید مشاهده کنید.

پس از تکمیل فرم بالا، برگه تاییدیه آن را پرینت کنید زیرا در فرودگاه باید آن را به باجه ویزا تحویل دهید. برای گرفتن تاییدیه می توانید به این آدرس  https://evisatraveller.mfa.ir/fa/request/status/  مراجعه کنید.

کسانی که می توانند ویزای فرودگاهی بگیرند باید هزینه آن را در خود فرودگاه و با یورو پرداخت کنند.

شرایط دریافت ویزای توریستی ایران

برای دریافت ویزای توریستی ایران دو راه پیش رو دارید. می توانید وارد سامانه مربوطه شوید و خودتان جهت دریافت ویزای توریستی ایران اقدام کنید. می توانید از طریق آژانس های مسافرتی اقدام کنید که دارای مجوز اخذ ویزا باشند. روش دوم برای کسانی که  ترجیح می دهند تکی به ایران سفر نکنند و با تور های گردشگری به ایران سفر کنند مناسب می باشد. دریافت فوری ویزای توریستی ایران بین سه الی چهار روز طول می کشد. البته در مجموع این رقم برای کشورهای مختلف فرق دارد و مثلا شهروندان آمریکا ممکن است هفته ها برای گرفتن ویزای ایران صبر کنند. این قوانین برای ویزای کوتاه مدت است و اگر بازه سه ماهه شما تمام شود باید برای تمدید آن اقدام کنید. ایران ویزای شش ماهه و یک ساله هم صادر می کند که در دسته ویزای بلند مدت قرار می گیرد.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

قوانین مربوط به دریافت ویزای بلند مدت ایران

کسانی که به دفعات به ایران سفر می کنند می توانند از این نوع ویزا استفاده کنند. مدت زمانی که به آن ها داده می شود بسته به اینکه تبعه کدام کشور هستند متفاوت می باشد و بین سه ماه، شش ماه و یک سال قرار دارد. گرفتن این ویزا برای کسانی که به دفعات سفر می کنند به ایران مناسب است و در هزینه ها و وقت آنان صرفه جویی می شود. برای گرفتن این نوع ویزا موارد زیر لازم است:

دارا بودن سه ویزای یک ماهه ایران برای اخذ ویزای سه ماهه بلند مدت ایران

دارا بودن دو ویزای سه ماهه ایران برای اخذ ویزای شش ماهه بلند مدت ایران

دارا بودن دو ویزای شش ماهه ایران برای اخذ ویزای یک ساله ایران

مدارک لازم برای گرفتن ویزای مولتی ایران

مدارکی که جهت اخذ این نوع ویزا لازم است به شرح زیر می باشد:

تصویر واضح و رنگی از صفحه اول پاسپورت که اعتبار آن بالای شش ماه باشد.

تصویر واضح و رنگی از صفحه اول شناسنامه.

کپی صفحات گذرنامه که تمام ورود و خروج های ایران در یک سال گذشته در آن باشد که بر اساس آن مهلت استفاده از ویزای مولتی برای شما مشخص می شود.

دریافت این نوع ویزا از ویزای توریستی ایران زمان بیشتری می برد و زمان صدور ویزای شما بیشتر طول خواهد کشید.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

همچنین از آن جایی که این ویزا اغلب برای تجار کاربرد دارد باید اصل نامه درخواست شرکت با مهر و امضا رسمی مدیر عامل شرکت و درخواست ایشان برای صدور ویزای مولتی برای شما به همراه علت آن مشخص باشد.

مراحل و مدارک اخذ ویزای توریستی ایران

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی ایران به شرح زیر است:

اسکن رنگی از پاسپورت،

اسکن رنگی از هر دو طرف کارت ملی،

یک قطعه عکس جدید و با کیفیت ۶ در۴،

مشخصات شخص دعوت کننده شامل آدرس محل زندگی و کار و شماره تماس او،

آدرس مکانی که شخص دعوت شده در آن اقامت دارد.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

ممکن است بنا به دلایلی ایران فرد متقاضی را برای انجام مصاحبه دعوت کند. کسانی که زیر ۱۸ سال سن دارند باید در یک محضر رسمی اجازه پدرشان را داشته باشند. کسانی که به مناطق آزاد ایران سفر می کنند و می خواهند از آن جا به سایر نقاط ایران هم بروند باید برای گرفتن ویزای توریستی ایران از طریق همان جایی که هستند اقدام کنند. کسانی که وارد ایران می شوند و ویزای توریستی ایران را در دست دارند برای ورود به مناطق آزاد مشکلی ندارند و احتیاج به گرفتن ویزای جداگانه ای نخواهند داشت. آن ها با ارائه مدارک معتبرشان و گرفتن اجازه اقامت می توانند به مناطق آزاد هم سفر کنند.

تبعه کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا

اتباع سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا برای سفر توریستی به ایران باید تنها از طریق تور و آژانس های گردشگری اقدام کنند. علاوه بر آن اتباع کشور آمریکا غیر از اینکه باید در قالب تور سفر کنند، باید در تمام طول سفرشان در ایران یک تور لیدر تایید شده از طرف میراث فرهنگی، وزارت خارجه و پلیس اتباع خارجی هم با آن ها حضور داشته باشد. همچنین قبل از سفر، برنامه گردشگری اتباع این سه کشور باید کاملا واضح و شفاف باشد و باید دقیقا اعلام کنند که به کدام مناطق ایران سفر می کنند و در کدام اقامت گاه ها خواهند ماند. علاوه بر آن تاریخ دقیق ورود و خروج و همچنین اینکه از کدام مسیرها عبور خواهند کرد را نیز باید مشخص کنند. برخی مواقع دارندگان پاسپورت های آمریکایی، کانادایی و انگلیسی تا ماه ها طول می کشد تا ویزای توریستی ایران را دریافت کنند و در مواردی هم ممکن است ویزا به آن ها تعلق نگیرد.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

اخذ ویزای توریستی ایران از طریق آژانس های مسافرتی

آژانس های گردشگری زیادی به اتباع کشورهای خارجی خدماتی ارائه می دهند. خصوصا اتباع کشورهای آمریکا انگلیس و کانادا باید به یکی از این آژانس های گردشگری معتبر مراجعه کنند و از طریق آنان اقدام به سفر توریستی به ایران کنند. این آژانس ها می توانند برای اتباع خارجی ویزای توریستی ایران را دریافت کنند. آژانس های مسافرتی از طریق این سایت https://evisabusiness.mfa.ir/accounts/login/?next=/ اقدام به گرفتن ویزای توریستی ایران برای اتباع خارجی می کنند. شما باید مدارک لازم را به آژانس بفرستید. برای اطلاع از اینکه چه مدارکی لازم است بهتر است با یکی از این آژانس های مجوز دار صحبت کنید.

ویزای توریستی ایران | ویزای ایران | اخذ ویزای توریستی ایران 88851080-021

سفر توریستی به مناطق آزاد ایران

افرادی که ممنوع الورود به مناطق آزاد ایران نیستند می توانند بدون اخذ ویزای توریستی ایران به مناطق آزاد ایران مثل کیش سفر کنند. نمایندگان نیروی انتظامی در مناطق آزاد مربوطه، اجازه اقامت را بر روی مدارک توریست مهر می زنند. اجازه اقامت در مناطق آزاد یک ماه است و با درخواست هایی که به دایره اتباع خارجی منطقه مربوطه داده می شود این مدت تا شش ماه هم قابل تمدید است. کسانی که می خواهند از مناطق آزاد ایران به سایر نقاط ایران سفر کنند باید درخواست خود را ارائه دهند تا در صورت نیاز برای آن ها ویزای توریستی ایران صادر شود.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۷ تماس بگیرید.

نویسنده: امین بابازاده

در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ ویزا و یا دریافت اقامت می توانید سوالات خود را از ما بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت به شما جواب خواهند داد.

سوال جدید

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

ویزای ایران جهت افراد ایتالیایی ارائه دعوتنامه برای اخذ ویزای ایران برای ایتالیایی ها می تواند مراحل دریافت آن را...

ویزای ایران جهت افراد اتریشی یکی از مقاصد گردشگری گردشگران و افرادی که تمایل به دیدن کشورهای مختلف دنیا دارند...

ویزای ایران جهت افراد مالایی ویزا در واقع اجازه حضور اتباع کشور خارجی برای هدفی خاص در کشور مقصد می...

نظرت چی بود؟

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

آژانس مسافرتی سفری دیگر